Nakopněte vaši Facebook stránku týmovou správou

Facebook stránka dnes patří k základním komunikačním kanálům s veřejností. S kvalitním obsahem může oslovovat stovky až tisíce lidí, ovlivňovat jejich náhled na svět a hlavně přivést je k vám, aby vaše služby využili, nakoupili, podpořili. A nebo taky může být jen nudnou vývěskou akcí, které pořádáte.

Jak Facebook stránku nakopnout? Spravujte ji v týmu, který má pevně stanovená pravidla.

Proč spravovat Facebook stránku ve více lidech?

Každý z nás má jiný úhel pohledu, což prospívá obsahové kreativitě. Každý z nás má potenciál oslovovat různé sociální bubliny. Pokud máme navíc tým složený z lidí různého věku a pohlaví, znamená to, že přirozeně zacílíme na všechny tyto věkové a genderové skupiny. Naše slova totiž odráží naši mysl a pokud námi vytvořený text neodpovídá naší nátuře, obecenstvo to prostě pozná. Když bude FB stránku spravovat pouze 40 letá kolegyně/matka dvou dětí, tak se nadře, aby oslovila např. muže, seniory nebo mladé bezdětné ženy.

 

Kolik lidí by mělo spravovat FB stránku?

Kvůli bezpečnosti dva.

Letos se mi např. ozvala zoufalá neziskovka, že s odchodem jejich ředitelky nemohou editovat FB stránku, protože ona jediná měla přístup. Více správců je pojistka pro přístupnost stránky. Toto platí i pro správu webu nebo jakékoliv jiné cloudové aplikace. Kromě správců může mít stránka i editory, moderátory, inzerenty… Já volím vždy jen správce a editory. Jejich kompetence při správě stránky podrobně vysvětluje Facebook.

Kvůli obsahu, minimálně dva a klidně více.

Víc hlav, víc ví, je více kreativní a vytváří různorodý obsah, který oslovuje různorodé skupiny. U Facebook stránky Nenásilná komunikace se navíc poctivě u příspěvků podepisujeme (podepíše se autor příspěvku, zveřejnit může někdo jiný z týmu). Je to transparentní pro čtenáře, osobnější a lidštější.

Jak udržet ve více lidech strategii na uzdě?

Stanovte si pravidla a dodržujte je. Jednak technická pravidla (kvalita textu, kvalita obrázků, tvorba událostí, sdílení příspěvků, systém kurátorů …), jednak obsahová (příspěvky v souladu s filozofií organizace). Vytvořila jsem pro vás vzorová pravidla, kde se můžete inspirovat. Na tomto základě používám pravidla ve všech svých pracovních týmech a funguje to skvěle. Vysvětlivky s konkrétními příklady použití pravidel naleznete formou mých komentářů přilepených na jednotlivé texty. Obsah pravidel si ohněte podle sebe, vizí a filozofie organizace, složení týmu. Když si nebudete vědět rady, ozvěte se mi.

Čemu tím prospějete?

  • různorodý, kreativní obsah,
  • oslovení více cílových skupin,
  • osobnější přístup k čtenářům,
  • efektivnější rozložení sil v týmu,
  • pravidelným předáváním žezla šetříte vlastní čas (systém kurátorů viz pravidla),
  • členové týmu budou více zapojeni do komunikace organizace navenek,
  • střídání kurátorů prospívá i sebevzdělávání – když je na mně tento měsíc správa stránky, nutí mě to sledovat novinky v oboru,
  • podpora týmové práce,
  • zlepšení komunikačních, prezentačních i IT dovedností členů týmu,
  • pomáhá vyjasnit a upevnit si vize a filozofii organizace,
  • posilování sdílené zodpovědnosti za komunikaci organizace.

Pravidla bez supervize nefungují

Pokud se rozhodnete pravidla používat, opečujte svůj tým. Sedněte si všichni spolu, proberte pravidla horem, spodem. Stanovte si jednoho dva lidi, kteří mají k sociálním sítím blízko a mohou ostatním dělat psychickou i technickou podporu. Pokud se někdo necítí na kurátorství, dejte mu k ruce dalšího člena týmu, který mu s tím pomůže. Uvidíte, že až na něj příště vyjde kolo, bude sebevědomější a poradí si i bez pomoci. Učte se z chyb, první půlrok budete ladit obsah, možná budete i vzájemně nesouhlasit s příspěvky kolegů. Je to dobře, bude vás to posouvat dále.

Nejdřív si udělejte analýzu

To, čím byste měli začít, dávám na konec. Projděte si aktivitu na vaší FB stránce za poslední 3 měsíce. Zjistěte, které příspěvky fungovaly nejlépe, kterých si nikdo ani nevšiml, které ostatní sdíleli. Poučte se z analýzy a její závěry využijte při tvorbě pravidel. Pokud lidé chtějí koťátka, dejte jim koťátka. A vpašujte k nim hodnotnější info 🙂

 

Pokud se do správy v týmu pustíte, dejte mi vědět. Ráda poskytnu jak psychickou, tak technickou podporu. Tak vzhůru do toho. Věřte mi, posílí to vaši týmovou práci i kvalitu komunikace na sociálních sítích.

 

VZOR PRAVIDEL PRO SPRÁVU FACEBOOK STRÁNKY V TÝMU